polski
Koszyk

Twój koszyk jest pusty

Wytyczne techniczne

Tytuł książki powinien być zwięzły (do 60 znaków ze spacjami) – ze względu na ograniczone miejsce na okładce i stronie tytułowej.

Układ stron książki:
  • strona 1: imiona i nazwiska autorów/redaktorów wraz z afiliacją, tytuł i podtytuł książki, ORCID,
  • strona 2: pusta,
  • strona 3: spis treści automatyczny,
  • strona 4: pusta,
  • strona 5: streszczenie w języku polskim (600–1000 znaków ze spacjami, opis celów i metodologii, wyniki badań i analiz) oraz słowa kluczowe (3–5 w języku polskim),
  • strona 6: streszczenie w języku angielskim oraz słowa kluczowe w języku angielskim,
  • strony 7–8: wykaz skrótów i oznaczeń (opcjonalnie),
  • od strony 9 (lub kolejnej nieparzystej, jeśli wykaz skrótów był dłuższy): wstęp pracy, rozwinięcie, zakończenie i wnioski,
  • załączniki (opcjonalnie),
  • bibliografia.
Formatowanie tekstu (jeśli książka ma być docelowo w formacie B5 – podstawowym formacie stosowanym w Wydawnictwie):
    • opcjonalnie: format 170 x 240 mm (B5);
    • układ jednokolumnowy;
    • opcjonalnie: marginesy: górny 15 mm, dolny 24 mm, wewnętrzny 22,5 mm, zewnętrzny 22,5 mm;
    • należy unikać wyróżnień w postaci wersalików;
    • automatyczny spis treści;
    • nagłówki rozdziałów i podrozdziałów powinny być zwięzłe, proste, zrozumiałe, oraz zdefiniowane w stylach (preferowany font: Myriad Pro, pogrubione). Nagłówki należy tworzyć z zachowaniem poziomów 1., 1.1., 1.1.1., 1.1.1.1 – nie powinno się używać więcej niż 6 poziomów;
    • należy unikać numerowania wstępu, wprowadzenia czy bibliografii;
    • opcjonalnie: zrąb tekstu głównego zdefiniowany następującym stylem: font STIX Two Text, 11 pkt; interlinia: dokładnie: 15 pkt. Font STIX Two Text można pobrać tutaj
Tabele:
  • powinny być proste, o nieskomplikowanej strukturze;
  • sugerujemy, aby unikać: scalania komórek, długich kilkustronicowych tabel (lepiej podzielić je na kilka mniejszych tabel);
  • należy unikać wklejania materiałów graficznych do tabel;
  • prosimy o nieumieszczanie w tabelach przypisów dolnych;
  • tabela nie może mieć formy zdjęcia – musi być edytowalna.
Materiały ilustracyjne:

Materiały graficzne, które nie stanowią opracowania własnego autora, mogą być użyte w tekście, jeśli pozwala na to licencja lub wyraził na to zgodę właściciel praw autorskich. W każdym przypadku musi być wskazane źródło ilustracji.

Grafika na okładkę

Minimalne wymiary dla zdjęcia na okładkę to 2500 x 2000 pikseli. Układ zdjęcia – poziomy prostokąt.

Materiały graficzne zawarte w tekście:

  • szerokość ilustracji powinna być dostosowana do szerokości pola tekstowego – dla formatu B5 jest to maksymalnie 125 mm, a dla A4 – maksymalnie 160 mm;
  • powinny być wysokiej jakości (grafiki rastrowe: min. 2600 pikseli na szerokość);
  • zapisane w osobnych plikach i zgrupowane w oddzielnym folderze (nazwy plików w folderze powinny odpowiadać użytym w tekście etykietom, np. ryc_1_2; nie mogą zawierać polskich znaków; powinny być krótkie – do 3 słów);
  • podpisy powinny być skonstruowane w następujący sposób „Ryc. 1.2. Treść podpisu…”, gdzie liczba 1 odpowiada rozdziałowi, w którym się znajduje, zaś liczba 2 odnosi do kolejności porządkowej rycin w tym rozdziale;
  • grafiki rastrowe (np. zdjęcia) powinny być przesłane w formacie .tiff lub .jpg. Natomiast wykresy, diagramy, rysunki itp. zalecamy przesyłać w formacie .eps i .pdf.
  • grafiki wektorowe (np. wykresy, rysunki) – grubość linii nie może być mniejsza niż 0.25 pkt. Jest to bezpieczna grubość minimalna do wydruków
Opisy alternatywne (uwarunkowane ustawowymi zasadami dostępności):
  • długość opisów alternatywnych do materiałów graficznych powinna zawierać się w przedziale 80 do 125 znaków (ze spacjami);
  • opisy do poszczególnych grafik powinny być ponumerowane zgodnie z numeracją grafik i zapisane w osobnym pliku .doc;
  • w przypadku kiedy znajdujący się element nie niesie ze sobą informacji, należy zaznaczyć, iż ma charakter „dekoracyjny” – np. logo;
  • nie zaleca się zaczynać od słów „zdjęcie przedstawia…”, „na obrazku widać…”, „obrazek przedstawia…”;
  • nie należy dublować opisu materiału graficznego, jeśli jest podany w zrębie tekstu, wówczas można napisać: „Zdjęcie ilustrujące sytuację opisaną w rozdziale 1.5” lub „Zdjęcie ilustrujące sytuację opisaną powyżej”;
  • nie jest zalecane generowanie tekstów alternatywnych automatycznie;
  • skany dokumentów muszą zawierać opisy alternatywne lub przepisaną zawartość.
Kolorystyka:
  • powinna być spójna z zachowaniem zasad dostępności cyfrowej;
  • należy unikać kolorowego tła;
  • wykresy, np. słupkowe, kołowe, powinny być od siebie odsunięte, wypełnione kolorami kontrastowymi;
  • kolory powinny być tak dobrane, aby po zmianie na odcienie szarości również znacząco się różniły (unikamy połączenia kolorów niebieskiego, czerwonego i zielonego);
  • dobrą praktyką jest dołączenie do wykresu tabeli w formie edycyjnej (możliwej do przeczytania przez oprogramowanie przeznaczone dla osób z dysfunkcją wzroku).
Wzory:
  • wzory oraz zmienne zapisane w ciągu tekstu (o ile jest to możliwe) prosimy zapisywać bez użycia edytora równań, korzystając jedynie z tablicy znaków systemu MS Windows;
  • w przypadku wzorów o skomplikowanej strukturze, sugerujemy zapisywać je w osobnym wierszu z odsyłaczem, np. (1.1).

Użyte w publikacji wzory należy przesłać w osobnym pliku .doc, gdzie pod każdym wzorem występuje jego zapis w formacie LATEX/MATHML Do przygotowania zapisu LATEX zalecamy internetowy darmowy program https://latex.codecogs.com/eqneditor/editor.php?lang=pl-pl

Przykład:

Wzór nr 1.1

equation

Vt=\frac{Dx}{tj}

Przydatne linki:
Narzędzia do weryfikacji dostępności:

Do pobrania: 

Formatka w MS WORD

Rodzina fontów STIX TWO

Jak zainstalować fonty w systemie Windows 11