Tytuł książki powinien być zwięzły (do 60 znaków ze spacjami) – ze względu na ograniczone miejsce na okładce i stronie tytułowej.
Układ stron książki:
- strona 1: imiona i nazwiska autorów/redaktorów wraz z afiliacją, tytuł i podtytuł książki, ORCID,
- strona 2: pusta,
- strona 3: spis treści automatyczny,
- strona 4: pusta,
- strona 5: streszczenie w języku polskim (600–1000 znaków ze spacjami, opis celów i metodologii, wyniki badań i analiz) oraz słowa kluczowe (3–5 w języku polskim),
- strona 6: streszczenie w języku angielskim oraz słowa kluczowe w języku angielskim,
- strony 7–8: wykaz skrótów i oznaczeń (opcjonalnie),
- od strony 9 (lub kolejnej nieparzystej, jeśli wykaz skrótów był dłuższy): wstęp pracy, rozwinięcie, zakończenie i wnioski,
- załączniki (opcjonalnie),
- bibliografia.
Formatowanie tekstu (jeśli książka ma być docelowo w formacie B5 – podstawowym formacie stosowanym w Wydawnictwie):
- opcjonalnie: format 170 x 240 mm (B5);
- układ jednokolumnowy;
- opcjonalnie: marginesy: górny 15 mm, dolny 24 mm, wewnętrzny 22,5 mm, zewnętrzny 22,5 mm;
- należy unikać wyróżnień w postaci wersalików;
- automatyczny spis treści;
- nagłówki rozdziałów i podrozdziałów powinny być zwięzłe, proste, zrozumiałe, oraz zdefiniowane w stylach (preferowany font: Myriad Pro, pogrubione). Nagłówki należy tworzyć z zachowaniem poziomów 1., 1.1., 1.1.1., 1.1.1.1 – nie powinno się używać więcej niż 6 poziomów;
- należy unikać numerowania wstępu, wprowadzenia czy bibliografii;
- opcjonalnie: zrąb tekstu głównego zdefiniowany następującym stylem: font STIX Two Text, 11 pkt; interlinia: dokładnie: 15 pkt. Font STIX Two Text można pobrać tutaj
Tabele:
- powinny być proste, o nieskomplikowanej strukturze;
- sugerujemy, aby unikać: scalania komórek, długich kilkustronicowych tabel (lepiej podzielić je na kilka mniejszych tabel);
- należy unikać wklejania materiałów graficznych do tabel;
- prosimy o nieumieszczanie w tabelach przypisów dolnych;
- tabela nie może mieć formy zdjęcia – musi być edytowalna.
Materiały ilustracyjne:
Materiały graficzne, które nie stanowią opracowania własnego autora, mogą być użyte w tekście, jeśli pozwala na to licencja lub wyraził na to zgodę właściciel praw autorskich. W każdym przypadku musi być wskazane źródło ilustracji.
Grafika na okładkę
Minimalne wymiary dla zdjęcia na okładkę to 2500 x 2000 pikseli. Układ zdjęcia – poziomy prostokąt.
Materiały graficzne zawarte w tekście:
- szerokość ilustracji powinna być dostosowana do szerokości pola tekstowego – dla formatu B5 jest to maksymalnie 125 mm, a dla A4 – maksymalnie 160 mm;
- powinny być wysokiej jakości (grafiki rastrowe: min. 2600 pikseli na szerokość);
- zapisane w osobnych plikach i zgrupowane w oddzielnym folderze (nazwy plików w folderze powinny odpowiadać użytym w tekście etykietom, np. ryc_1_2; nie mogą zawierać polskich znaków; powinny być krótkie – do 3 słów);
- podpisy powinny być skonstruowane w następujący sposób „Ryc. 1.2. Treść podpisu…”, gdzie liczba 1 odpowiada rozdziałowi, w którym się znajduje, zaś liczba 2 odnosi do kolejności porządkowej rycin w tym rozdziale;
- grafiki rastrowe (np. zdjęcia) powinny być przesłane w formacie .tiff lub .jpg. Natomiast wykresy, diagramy, rysunki itp. zalecamy przesyłać w formacie .eps i .pdf.
- grafiki wektorowe (np. wykresy, rysunki) – grubość linii nie może być mniejsza niż 0.25 pkt. Jest to bezpieczna grubość minimalna do wydruków
Opisy alternatywne (uwarunkowane ustawowymi zasadami dostępności):
- długość opisów alternatywnych do materiałów graficznych powinna zawierać się w przedziale 80 do 125 znaków (ze spacjami);
- opisy do poszczególnych grafik powinny być ponumerowane zgodnie z numeracją grafik i zapisane w osobnym pliku .doc;
- w przypadku kiedy znajdujący się element nie niesie ze sobą informacji, należy zaznaczyć, iż ma charakter „dekoracyjny” – np. logo;
- nie zaleca się zaczynać od słów „zdjęcie przedstawia…”, „na obrazku widać…”, „obrazek przedstawia…”;
- nie należy dublować opisu materiału graficznego, jeśli jest podany w zrębie tekstu, wówczas można napisać: „Zdjęcie ilustrujące sytuację opisaną w rozdziale 1.5” lub „Zdjęcie ilustrujące sytuację opisaną powyżej”;
- nie jest zalecane generowanie tekstów alternatywnych automatycznie;
- skany dokumentów muszą zawierać opisy alternatywne lub przepisaną zawartość.
Kolorystyka:
- powinna być spójna z zachowaniem zasad dostępności cyfrowej;
- należy unikać kolorowego tła;
- wykresy, np. słupkowe, kołowe, powinny być od siebie odsunięte, wypełnione kolorami kontrastowymi;
- kolory powinny być tak dobrane, aby po zmianie na odcienie szarości również znacząco się różniły (unikamy połączenia kolorów niebieskiego, czerwonego i zielonego);
- dobrą praktyką jest dołączenie do wykresu tabeli w formie edycyjnej (możliwej do przeczytania przez oprogramowanie przeznaczone dla osób z dysfunkcją wzroku).
Wzory:
- wzory oraz zmienne zapisane w ciągu tekstu (o ile jest to możliwe) prosimy zapisywać bez użycia edytora równań, korzystając jedynie z tablicy znaków systemu MS Windows;
- w przypadku wzorów o skomplikowanej strukturze, sugerujemy zapisywać je w osobnym wierszu z odsyłaczem, np. (1.1).
Użyte w publikacji wzory należy przesłać w osobnym pliku .doc, gdzie pod każdym wzorem występuje jego zapis w formacie LATEX/MATHML Do przygotowania zapisu LATEX zalecamy internetowy darmowy program https://latex.codecogs.com/eqneditor/editor.php?lang=pl-pl
Przykład:
Wzór nr 1.1
Vt=\frac{Dx}{tj}
Przydatne linki:
- Jak tworzyć dostępne wykresy w programie Word?
- Dlaczego w tekstach używamy opisu hiperłączy, a nie adresów URL?
- Jak poprawnie tworzyć odstępy między akapitami w programie Word?
- Jak tworzyć dostępne tabele w programie Word?
- Kiedy i jak poprawnie używać nagłówków w programie Word?
- Tytuł dokumentu – analogicznie powinno się uzupełnić pozostałe dane we właściwości dokumentu
Narzędzia do weryfikacji dostępności:
- Wtyczka firefox: https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/wcag-contrast-checker/
- Oprogramowanie wspomagające pisanie:
Do pobrania: